torsdag 25 augusti 2016

Vandalorum

Hej på er!
Ja, ja, jag vet att det var länge sedan! Har nu äntligen fått tillbaka min kamera, men den och datorns mystiska interagerande är en gåta för mig. Om jag lyckas göra rätt är det på intuition, inte för att jag vet.
Har alltså, efter mycket irrande i de småländska skogarna besökt Vandalorum. Ligger i Värnamo. Vi hade en mycket vag uppfattning om var Värnamo låg och ingen karta när vi startade. Men det är trevligt i Småland. Vi åt en väldigt god lunch på Kinds golfkrog (man kan lita på min man när det gäller golfkrogar :-)) Nåja, till slut kom vi fram.
Vandalorum är en konsthall för samtidskonst, byggd 2011, arkitekt: Renzo Piano. Som utförde sitt uppdrag genom att åstadkomma stora, röda lador. I Småland. Tyder på humor. Det är både roligt och snyggt. Men inte riktigt klart. Lada 3 skall invigas i januari. Byggställningarna prydde inte direkt sin plats. Spännande utställningar var det. Ovan ett av Sievert Lindbloms verk. Intressanta och mångsidiga skulpturer, ibland roliga.
Väldigt spännande var också Gustav Persons utställning Till för fogande. Han fogar envist samman trä på alla möjliga eleganta sätt utan att använda sig av vare sig skruv eller spik. Eller lim. SÅÅÅ imponerande.












Måste också snabbt skriva ner mitt recept på vad jag kallar min anti pesto. Har aldrig varit särskilt förtjust i pesto, så jag bytte i princip ut alla ingredienserna och resultatet är fantastiskt! Alltså: spretig sallad, motsvarande två krukor basilika. Min sallad odlas i trädgården och jag vet inte vad det är för sort. Ser ut som ruccola, smakar pepprigt (rucola selvetica, kanske?). Mängden är som ni ju fattar väldigt ungefärlig. Man kan med fördel blanda i bladspenat. 100 g vanlig ost, 50 g valnötter, 1 tsk salt, 1 1/2 vitlöksklyfta, lite citronskal, 2 dl olivolja med citron. Mixas ordentligt. Resultatet är fräscht, vitaminspäckat och jättegott :-) Rör i pastan, recceptet är till ca 4 portioner, Strör grekisk fårost över, eller ännu hellre Wapnös vaccaost, en favorit här i huset.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar