onsdag 28 september 2016

Fantasin riken

Har ägnat mig åt Kristin Cashores trilogi De utvalda. Är nu helt fast. Del två och tre är till och med bättre än den första. Och vad upptäcker jag? Jo, till min fasa har hon inte skrivit fler böcker! Vad har hon egentligen hållit på med sedan 2012??? Trodde förläggare hade tvångströjor på sina författare och plågade ur dem åtminstone en bok om året. Letar runt på nätet och hittar vaga antydningar om att möjligen finns ett manus. Hoppas så att hon får ihop det och att hon håller sig till samma värld, den är så intressant.


En fin sak med fantasy är att det är lyckliga slut, de goda människorna (eller vad det nu kan vara) är verkligen goda. De onda är visserligen förskräckliga, men får sitt rättmätiga straff, det kan man vara säker på. Som i deckare. Vilket är förklaringen till båda genrers popularitet och gör att jag så gärna vistas i sagans rike. Verkligheten är liksom inte lika pålitlig.

Blev så glad när jag häromdagen hittade Paolinis serie Arvtagaren del 3, Brisingr på biblioteket. Hade bara läst de två första, varav jag bara minns del 1. Vad det nu kan bero på. Har nu börjat ta mig in i boken och det går trögt. Lika roligt som jag tyckte det var att läsa den första, lika segt går det med den tredje. Det är helt enkelt för mycket jox! Författaren verkar ta till allt han kan hitta i alla fantasyvärldar och ärligt talat - det fungerar inte. Det som fungerar är Saphira, hans spydiga drake. Min absoluta drakfavorit. Läser vidare, det kanske blir bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar