måndag 7 november 2016

Skogstokig?

Åtminstone besatt av lönnlöv. De är nästan borta nu, men jag har tagit MASSOR av bilder. Hösten är så underbart vacker.

Hittade deckarserie från Nya Zeeland på tv4: Brokenwood Mysteries. Säsong 1 ligger på tv4play ännu några dagar. Verkligen sevärd, i mysdeckargenren. Visserligen i brittisk stil, men inte fullt så väluppfostrat. Det ska finnas två säsonger till. Jag väntar med spänning.
Nöjer mig med repriser på den "nye" Barnaby, dvs Midsomer Murders med Neil Dudgeon. Tröttnade för länge sedan på John Nettles, det blev för uttjatat. "Nya" har dessutom bättre manus. Och så är Sykes med, han är bäst, säger Hamlet.

Har ägnat mig åt att experimentera med tiramisu-recept. Det finns redan tusentals och alla är goda :-) Men mitt är förstås bäst: 4 ägg, 1 dl socker jag använder björksocker, men det behöver ju inte du :-), 2 fp mascarpone à 250 g, 1 1/2 dl starkt kaffe, 1 dl marsalavin, savoiardkex.
Separera äggen, vispa äggulor och socker för sig. rör i osten. Vispa äggvitorna hårt och rör i. Man kan ha i någon matsked vin i smeten också. Doppa kexen i kaffe+marsalavin, möjligen en msk socker i blandningen. Varva kex och ostsmet gärna i glas. Pudra med kakao. Jag fick ut 7 glas på den här blandningen. Har faktiskt några kvar i kylen. Oj, så gott det är!

Läser fortfarande om Eragon och Saphira. Den här boken passar inte mig, jag tror det är språket. Det är en genomtänkt historia, men jag fastnar inte riktigt. Liiite jobbigt, det är en väldigt tjock bok.

Amaryllissäsongen har börjat. Åtminstone för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar