torsdag 12 januari 2017

Skillnader


Favorit i repris
Läser som sagt om en fantasyfavorit, nämligen Feists Slaget om Rämnan. Påhittigt, genomtänkt, fin person- eller snarare varelse- karakterisering. Underhållande. I avvaktan på fortsättningsböcker från bibliotek och Bokus tog jag itu med Linn Ullmans De Oroliga. Om Ingmar Berman, Liv Ullman och om henne själv. Det är en briljant  bok. Både till form och innehåll. Den går till hjärtat. Har aldrig intresserat mig för vare sig Bergman eller Liv Ullman, den sistnämndas storhet har jag aldrig fattat. Misstänkte att hon var ett självupptaget våp och där hade jag väl gissat rätt. Har aldrig tyckt om hennes utseende heller, det andas alltför mycket "stackars lilla mej". Tydligen ansågs hon vara mycket vacker. Tja. Ingmar Bergman har jag heller aldrig förstått mig på. Insåg att han drevs av sin ångest, han säger det själv och det märks såå tydligt i hans filmer (varav jag sett ett fåtal, det skall medges) och det orkar jag liksom inte med. Linn Ullman, däremot.... Kära vänner, detta är litteratur på hög nivå. Jag var fast efter de inledande sidorna. En bok visserligen om Bergman, Liv och Linn Ullman, men dessutom om livet och åldrandet. Läs den!

Emellertid kan man liksom inte läsa en biografi till efter detta. (Dessutom om Strindberg, en annan galning (än Bergman då 😊)) Hittade Ian Rankins Strip Jack bland mina lånade böcker.  Utspelar sig i Edingburgh. Välskriven underhållning som alla säkert vet. Polisdeckare om kommissarie John Rebus.I tv-serien förtjänstfullt spelad av Ken Stott. Underhållande och bra att ta till mellan de stora kanonerna. Har t o m reserverat två Rebus-deckare till på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar