fredag 27 oktober 2017

Fler klagovisor, nu om tv 😈

...och Ànnu en vÀderbild. VarsÄgoda!

KĂ€nner att jag mĂ„ste avslöja mina böjelser för snĂ€lldeckare pĂ„ tv, samtidigt som en varning Ă€r pĂ„ sin plats. Jag Ă€r just nu hemfallen Ă„t en förfĂ€rlig tv-kanal som heter TNT. Visar till största delen rena lĂ„gvattenmĂ€rken, men ocksĂ„ en och annan pĂ€rla. NĂ„ja, en pĂ€rla i alla fall. Bland lĂ„gvattenmĂ€rkena hittar man bl a Garage Sale Mystery, en lĂ„ngfilmsserie dĂ€r fina antikviteter visserligen skymtar förbi, och dĂ€r storyn inte Ă€r helt vĂ€rdelös men dĂ€r alla kvinnor ler till förbannelse, springer omkring pĂ„ höga klackar  (Jo, de springer. Försök sjĂ€lv fĂ„r du se hur dumt det ser ut och hur svĂ„rt det Ă€r!) och du inte kan skilja mammorna frĂ„n deras tonĂ„riga döttrar. Osmakligt. De skriker ocksĂ„. Alla kvinnor, bĂ„de mammor och döttrar. Brrr! Det Ă€r över huvud taget svĂ„rt att skilja de kvinnliga skĂ„despelarna Ă„t, de Ă€r sĂ„ intill förvillelse lika.
SĂ„ Ă€r det Gourmet Detective som jag verkligen mĂ„ste varna för. Huvudrollsinnehavarna spelar tvĂ„ sĂ„ otrevliga mĂ€nniskor sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att veta vem som Ă€r mest obehaglig. Satsar pĂ„ den kvinnliga polisen som har mer och större tĂ€nder (som hon stĂ€ndigt visar) Ă€n en hĂ€st. Inte ett vĂ€nligt ord frĂ„n henne. SjĂ€lva gourmeten Ă€r lika olidlig han, sjĂ€lvgod, nedlĂ„tande och pĂ„stridig. Möjligen skall detta vara roligt. Är i sĂ„ fall totalt humorfri. Lyckades bara ta mig igenom ett avsnitt, det fick rĂ€cka.
En annan pÀrla
SĂ„ till pĂ€rlan. Aurora Teagarden Mysterys. En kanadensisk lĂ„ngfilmsserie. Ja, jag vet, namnet Ă€r inte lovande och OK, Aurora pratar med en röst som en liten flickas, i de senare filmerna Ă€r hon ofelbart klĂ€dd i ljusblĂ„tt och rosa, klĂ€derna har barnsliga skĂ€rningar. Och hon trippar. MEN den hĂ€r serien Ă€r gjord med den svartaste humor. Jag Ă€lskar den! Kan knappast bĂ€rga mig till nĂ€sta avsnitt. Favoritepisoden av ett flertal Ă€r nĂ€r Aurora och hennes bĂ€sta vĂ€ninna försöker laga en lĂ€ckande kran i Auroras trĂ€dgĂ„rd och liket av den tĂ€mligen storvuxna, kolossalt sura, högsta polischefen kastas ut ur ett litet flygplan och landar vid deras fötter. VĂ€ldigt tidigt i filmen, sĂ„ jag avslöjar egentligen inget. Efter detta Ă€r jag sĂ„ld. Dessutom dyker Yannick Bisson upp, vĂ€lkĂ€nd, prydlig och vĂ€lkammad hjĂ€lte frĂ„n en annan kanadensisk pĂ€rla: Murdoch Mysterys. Den serien har gĂ„tt fler sĂ€songer Ă€n jag vĂ„gar tĂ€nka pĂ„.

I vĂ€ntan pĂ„ nĂ€sta Aurora-avsnitt lĂ€ser jag Victoria Aveyard. Röd Drottning-trilogin.  Riktigt bra hittills. Hade glömt jag köpt böckerna, hittade dem igĂ„r. Återkommer nĂ€r jag Ă€r klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar